
Teorije motivacije objašnjavaju razloge zbog kojih neka osoba primenjuje određeno ponašanje. Koristeći ove uspostavljene principe, kreatori eLearning kurseva mogu da stvore veoma zanimljiva rešenja.
Predstavljamo vam tri glavna motivaciona faktora koji će značajno doprineti povećanom interesovanju za vaš eLearning kurs…
1. Teorija samoodređenja
Teorija samoopredeljenja jeste „makro teorija“ ljudske motivisanosti, koja povezuje tendencije razvoja s urođenim psihološkim potrebama. Po njoj, ljudi su motivisani za akciju unutrašnjim potrebama za usavršavanjem. Te potrebe jesu – kompetentnost, samostalnost i potreba da se povezuju stvari. Njihovom kombinacijom, kreatori eLearning kurseva mogu dodatno animirarati korisnike.
Da biste potencirali stepen kompetencije, koncipirajte kurseve tako da postavljeni ciljevi budu bliski korisnicima, ali da postepeno postaju sve izazovniji, dodajući im odgovarajuće testove i tražeći kompleksnije odgovore korisnika.
Pokušajte da pružite što više „autonomije“ u savladavanju gradiva. To se može postići pravljenjem „fleksibilnih“ kurseva, u kojima učesnici mogu po svom nahođenju da biraju lekcije, ponovo proučavaju pređene lekcije i imaju mogućnost da se dodatno edukuju novim gradivom.
Konačno, omogućite korisnicima da se međusobno povežu tokom kursa. Postavite mogućnost forumskog „umrežavanja“, pisanja recenzija i grupnog rešavanja zadataka.
2. Teorija očekivanja
Teorija očekivanja kaže da će pojedinac delovati na određeni način, na osnovu očekivanja (verovanja) da će taj čin biti praćen određenim ishodom i privlačnosti tog ishoda za pojedinca. Zahvaljujući ovoj teoriji, kreatori eLearning kurseva treba da vode računa da oni budu jasni, pruže željenu podršku korisnicima (ohrabre ih), omoguće participativnost i izazovnost.
Najvažnije jeste da svaka instrukcija unutar kursa bude jasno izražena, baš kao i zahtevi i uputstva. Omogućite stalnu online podršku, kao i mogućnost za saradnju korisnika. Izgradite osećaj „ispunjenosti“ koji će potaknuti korisnike da daju „najbolje od sebe“ u savladavanju postavljenih zadataka.
3. Teorija motivacije toka
Teorija očekivanja zahteva stanje koncentracije potrebno da se se uspešno izvrši zadatak s maksimalnim angažovanjem nekog pojedinca. Iako ne tako često, ovakvo rešenje jeste „san“ svakog kreatora eLearning kursa.
S obzirom na ovu teoriju, vrhunske veštine postižu se savladavanjem velikih izazova. Zbog toga bi eLearning kursevi trebalo da budu napravljeni da njihovo „savladavanje“ traži angažovanje dovoljno „veština i znanja“ korisnika.
Pri tom, stalno imajte na umu da je neophodno da budite jasni u vezi s ciljevima učenja, planu i zahtevima. Izbegavajte dvosmislenosti, loše dizajnirane grafike, nepovezane navigacije i nekonzistentni format kursa. Obezbedite brzu povratnu informaciju i online podršku.